Zdaniem ministra transportu Przewozy Regionalne muszą zostać zrestrukturyzowane, ponieważ w obecnym kształcie dłużej nie przetrwają - Wypowiedź ministra transportu Sławomira Nowaka, że PR są w fatalnej sytuacji finansowej i zagrożone upadłością, odbieram jako atak na spółkę – informuje portal „Money.pl” prezes PR Małgorzata Kuczewska-Łaska.
Zdaniem Nowaka, gdyby nie ustawa uniemożliwiająca upadłość spółkom utworzonym na mocy ustawy o restrukturyzacji PKP, Przewozy Regionalne byłyby zagrożone upadłością.
- Nawet gdyby ustawa umożliwiająca upadłość obowiązywała, to absolutnie nie byłoby potrzeby natychmiastowego postawienia Przewozów Regionalnych w stan upadłości. Nasz wynik finansowy poprawia się z roku na rok. Mało tego, przeprowadzamy działania restrukturyzacyjne, które nie udają się w innych spółkach kolejowych. Na przykład od 2008 r. zredukowaliśmy zatrudnienie o około 6 tys. osób – informuje portal „Money.pl” Kuczewska-Łaska. - Minister wielokrotnie podkreślał, że nie jest właścicielem Przewozów Regionalnych. Może więc jutro zaatakuje innego przewoźnika kolejowego, nienależącego do Grupy PKP? – dodaje.
W ubiegłym tygodniu resort wystąpił do marszałków województw o przedłożenie projektu planów restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Jak informuje portal „Money.pl” rzecznik ministerstwa Mikołaj Karpiński. Resort, resor nie jest właścicielem ani nadzorującym obszar przewozów regionalnych, ale jest zainteresowany rozwojem sytuacji w spółce.
- Resort zapomina, że Przewozy Regionalne mają program restrukturyzacji, który został zatwierdzony przez zgromadzenie wspólników. Ten plan działalności spółki do 2017 r. zakłada, że osiągniemy dodatni wynik finansowy w ciągu najbliższych trzech lat. Zaproponowaliśmy także marszałkom województw możliwość prywatyzacji spółki za 3-4 lata, przy czym ten czas można byłoby wykorzystać na wejście w procedury prywatyzacyjne - poszukiwanie inwestora, albo przygotowanie do debiutu giełdowego – mówi portalowi „Money.pl” prezes PR.
Zdaniem Kuczewskiej - Łaski zwracanie się do marszałków województw o plany restrukturyzacji przewoźnika to omijanie obowiązujących przepisów. Prezes podkreśla, że minister może nadzorować przewoźnika np. poprzez Urząd Transportu Kolejowego, który to wydał jednak licencję PR.
Jak podaje portal „Money.pl”, wstępne wyniki finansowe wskazują, że w 2012 roku Przewozy Regionalne odnotowały około 46 mln zł straty przy przychodach około 1,9 mld zł.
Więcej